laddning inför midsommar - Silltårtan!!!

Igår gjorde jag mina kritiserade choklad och oliv skorpor, men på fredag ska jag bevisa tvivlarna vilket lyckat val det var. Nu bär de iväg till konsum för att handla grejor till familjen Björkmans legendariska Silltårta! Det är ett av de många måstena på midsommar, de och blommkransen, dans kring stången, sill och snapslunchen, och så klart att plocka de sju blommorna att lägga under kudden. Just blommorna har jag ju redan gjort i år vid en tidagre högtid så de kanske jag skippar ;)
Här är receptet på silltårtan iaf, Den borde stå på Alla midsommarfiranden för den är gudomlig.

6 halvmåneformade hönökakor

Bordsmargarin/smör

5 dl riven vällagrad västerbottenost

1 dl hackad röd eller gul lök

1 burk kesella

3 dl gräddfil

6 hårdkokta ägg

2 krm svartpeppar

2 dl majonäs

600g inlagd sill

250g senapssill

250g tomatsill

sallad

gräslök

 

Bred första lagret. Blanda osten med kesellan, bred över, stö över löken, därefter gräddfilen. Lägg på nästa lager smörat bröd. Skiva och lägg på äggen. Strö över pepparn och bred på majonäsen. Lägg på sista lagret bröd, lägg på ett ordentligt lager fint skuren sallad. Lägg den inlagda sillen i en yttre ring. Fortsätt med med en mellanring av senapssill och till sist tomatsillen i mitten. Garnera med gräslök och lökringar. Låt stå minst 3 timmar i kylen.


Kommentarer
Postat av: Felicia

Glad midsommar själv stumpan! Det blir minsann en silltårta här, tyvärr inte till helgen eftersom vi saknar västerbottenost men lite senare i sommar så :D

2010-06-24 @ 17:59:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0